Targówek

Założenie urbanistyczne „Osiedle Targówek Mieszkaniowy” zostało zrealizowane w latach 1974-1979. W miejscu zabudowy starego Targówka powstał wówczas zupełnie nowy układ ulic i budynków. Nową zabudowę mieszkalną uzupełniła infrastruktura społeczna – szkoły, przedszkola, obiekty usługowe i tereny zielone.

Granicą umowną pomiędzy dwiema częściami Dzielnicy Targówek – mieszkaniową i fabryczną jest ul. Radzymińska, przy czym w rzeczywistości jest to linia kolejowa „Dworzec Wileński-Tłuszcz”. Obszar pomiędzy ul. Radzymińską a torami kolejowymi, pomimo położenia w jednostce Targówek Mieszkaniowy, faktycznie już przed II wojną światową wykorzystywany był pod działalność produkcyjną z wyjątkiem enklawy mieszkaniowej przy ul. Rajgrodzkiej. Funkcjonowały tu zakłady przemysłowe związane z przetwórstwem spożywczym w tym: zakłady tłuszczowe i zakłady mleczarskie, zakłady rzemieślnicze i usługowe.

Przed Po
Obecna zabudowa nie jest wizytówką dzielnicy

Ale krajobraz tej części miasta zaczął się zmieniać. Po roku 2000 funkcje przemysłowe stopniowo zanikały, a budynki były wyburzane lub przekształcane w obiekty magazynowe oraz biurowe.

Obecna zabudowa ul. Bieżuńskiej nie jest wizytówką dzielnicy. Stanowi bowiem obszar zdegradowanej tkanki poprzemysłowej z niewielką enklawą zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej. W istniejących budynkach prowadzona jest zanikająca działalność produkcyjna, rzemieślnicza, usługowa i magazynowa. Część z działek stanowi niezagospodarowanie nieużytki. Zabudowa jest niejednorodna, luźna i rozproszona. Brak jest wyraźnej pierzei zabudowy, kwartałów i czytelnej siatki ulic. Obszar ten wymaga pilnego uporządkowania i zagospodarowania nową zabudową o charakterze reprezentacyjnym.

Znakiem rozpoznawczym Targówka Mieszkaniowego, wyróżniającym go spośród innych warszawskich osiedli tego okresu, jest podzielenie długich budynków klatkowych na segmenty i ustawienie ich po kształtach łuków. Wytworzone półokrągłe przestrzenie wypełnione zostały niskimi obiektami usługowymi, wysokimi punktowcami, parkingami oraz terenami rekreacyjnymi. Na terenie całej jednostki dostrzec można również zespoły zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, m.in. w okolicy ul. Hodowlanej, św. Wincentego/Cmentarnej, Borzymowskiej, a także resztki pierzei przedwojennej zabudowy jak kwartał między ul. Radzymińską a Święciańską. Przestrzenie pomiędzy budynkami mieszkalnymi wielorodzinnymi są otwarte i ogólnodostępne, uzupełnione bogatą infrastrukturą społeczną oraz terenami zielonymi.

 Ulica Bieżuńska za skrzyżowaniem z ul. Radzymińską, łączy się z ul. Trocką, która stanowi dojście/dojazd do stacji Metro Trocka. Natomiast przy samej ul. Trockiej zlokalizowane są obiekty oświatowe, sakralne oraz tereny zielone. Zasadna jest zatem kontynuacja zwartej zabudowy Targówka Mieszkaniowego dalej na ul. Bieżuńskiej aż do torów kolejowych i planowanej stacji.

 

Jeden z pierwszych etapów zmian

Planowana przez nas inwestycja mieszkaniowo-usługowa uzupełniona zabudową oświatową, stanowić będzie jeden z pierwszych etapów głębokich zmian funkcjonalno-przestrzennych w obszarze pomiędzy ul. Radzymińską, Rozwadowskiego i linią kolejową. Potencjał tego terenu wskazała koncepcja konkursowa z 2015 r. pt. „Zagospodarowanie części terenów poprzemysłowych Targówka Fabrycznego w Warszawie”, która stanowiła inspirację dla naszych architektów.

Dzięki inwestycji sama ulica Bieżuńska także doczeka się przebudowy na odcinku od skrzyżowania z ul. Radzymińską. Powstaną udogodnienia dla pieszych w formie przejścia dla pieszych oraz ciągi pieszo-jezdne. Zmieni się także bliskie otoczenie – kolejni inwestorzy planują wprowadzenie nowej zabudowy mieszkaniowo-usługowej, która pozwoli odmienić charakter tej części dzielnicy.

Porozmawiajmy!

Zapraszamy do dialogu o naszej inwestycji. Weź udział w spotkaniu online, przyjdź na spacer, wypełnij ankietę.

Copyright 2023 Nowa Bieżuńska. All rights reserved